K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte. Zobrazit podrobnosti PS: Tyto cookies nelze jíst.

Opravdu chcete nahlásit tento komentář?

ano ne

Komentář byl nahlášen.

Připojit se


Evoluce komiksů

Vývoj komiksu Cyanide And Happiness byl ve všech ohledech postupný. Počátky komiksu se zaměřovaly na vyobrazování sebevražd a vražd jednotlivých "hrdinů", tu a tam propletených osudovým nakažením nemocí AIDS. Samozřejmě - vše s nutnou dávkou morbidního humoru. Tyto díly byly uveřejňovány na předchůdci dnešního domovského serveru Explosm.net, tehdy jako Sticksuicide.com.

Postupem času se k původnímu autorovi, Krisu Wilsonovi, přidali další tvůrci, a nové scénáře se rozhodli rozšířit o rozmanitější témata (více v článku Kdo vytvořil Kyanid a Štěstí). Ta se výrazně neměnila, vždy se týkala fiktivních i reálných dění ve světě, logických i nelogických momentů, racionálních i iracionálcích aktů. Cyanide And Happiness nemají a nikdy neměli úzce profilovanou tématiku. U mnohých dílů jste se mohli smát desítky minut, u jiných jste si řekli "myslí tohle opravdu vážně?". Autoři nešetří a nikdy nešetřili drsným humorem, mnohdy zavánějícím britským ražením, jindy však i s velmi morbidní pachutí, která měla daleko od typického britského tónu. Sami přitom prohlásili, že nehodlají z tohoto ražení slevit - ostatně to, i mnoho jiného, dělá z Kyanidu a Štěstí přesně ten druh zábavy, který si oblíbily statisicovky, ba i miliony lidí po celém světě.

Vývoj komiksů ušel po stránce grafického vyobrazení dlouhou cestu. Začátky byly amaterské. Grafika se kreslila v obyčejném Malování, až později ve výkonějších editorech - z bitmapového zpracování (klasický obrázek)  přesedlali na vektorové (např. Flash). A zatímco v prvních komiksech byly postavičky hranaté, či snad trojůhelníkovité, později nabraly protáhlejší formu těla s kulatými hlavami. Postavičky měly a stále mají končetiny v podobě černých čar (až na výjimky), přičemž barevné rozpoložení bylo a stále je prosté - základní barvy se nesly v odstínech, které tehdy odpovídaly šestnácti základním barvám zobrazovaným na monitoru, přičemž dnešní monitory/grafické karty běží víceméně ve 32 bitovém spektru barev - tzn v milionech barev. Třeba modré barvy už neměly odstín "errorové tabulky smrti" ve Windows. Autoři se snažili o decentnější a estetičtější odstíny, a to se netýkalo jen barev. I forma postaviček byla "oválnější", ačkoliv stále napodobovala obdelníčky.

Postupem času se také měnily velikosti postav. Tělo měly jednu chvíli podlouhlé, jindy zakrslé. Bylo to ale způsobeno i tím, že se na tvorbě komiksů Cyanide And Happiness podíleli a stále podílí různí autoři, a posléze i někteří fanoušci. Tyto rozdíly tedy nepoukazují na jejich evoluci, protože i napříč zbrusu novými komiksy (z roku 2013) narazíte na větší i menší rozdíly.

Jedno je ale jisté - za dobu své existence, která čítá již téměř 10 let, se Kyanid a Štěstí staly fenoménem, který byl překládán do desítek jazyků po celém světě, včetně překladu v češtině. A nepřekládali jej autoři, nýbrž fanoušci, což se týká i naší stránky Kyanid A Stesti.cz.

Na závěr je vhodné dodat, že autoři tvoří i krátké animované seriály s dabingem postav Cyanide And Happiness, do kterých v současné době investují stále více času a úsilí. S mírnou nadsázkou by se dalo říci, že seriály budou v časech budoucích jedním z hlavních taháků Kyanidu a Štěstí.